tirsdag den 24. februar 2009

260489-3428/ 100188-0145/ 170690-1323/ 061188-5982. (2006)









260489-3428/ 100188-0145/ 170690-1323/ 061188-5982.

Der er intet som ungdom. Intet som i den grad idealiseres i det kulturelle mediebillede. Ungdommen er en tærskeltilstand, hvor mennesket folder sig ud, finder sig selv og vælger egne værdier. Men ungdommen er også et drama, som i visse tilfælde befinder sig helt ude på vrangsiden af enhver form for glansbillede. Det er her værket 260489-3428/ 100188-0145/ 170690-1323/ 061188-5982 tager sit afsæt.

Værket beretter om unge med psyko-sociale problemer, og titlen 260489-3428/ 100188-0145/ 170690-1323/ 061188-5982 henviser til personnummer-registreringen og indikerer, at disse unge er blevet "sager" i behandlingssystemet.

Udstillingen består af fotografier, der sammenstilles med sagsmapper, som indeholder anbringelses-dokumenter, psykologudtalelser, domsudskrifter, statusrapporter mm.
Fotografierne er taget af unge selv, og fremstiller umiddelbart teenagere i al deres eksperimenterende søgen efter et ståsted i livet, der er deres eget. Sagsmapperne beskriver derimod traumatiske barndomsforløb med incest, stofmisbrug, kriminalitet og psykiske problemer.
Ud af disse fragmenter - sammenstykket af vidt forskellige aktører på forskellige tidspunkter - kan publikum samle brikker til historier, som er bevægende i al deres sorthed - fulde af kaos, fortvivlelse og overlevelsesdrift.

Værket 260489-3428/ 100188-0145/ 170690-1323/ 061188-5982 ligner et dokumentarisk projekt, og sagsmappernes dokumenter kunne meget vel være hentet fra virkeligheden. Det er de ikke. Der er tale om ren fiktion.
Fotografierne er taget af unge fra Vostrup Efterskole, som er en eftertragtet efterskole med hovedvægt på musik og teater. For at starte på skolen er det nødvendigt at være skrevet op flere år i forvejen.

Der er således voldsomme kontraster til stede i værket.
Det kredser ikke alene om ungdommen som tilstand men rejser også spørgsmål til de forskellige betingelser, vi har for at udfolde vores potentialer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar